Tegeltjeswijsheid

Kent u het gezegde “garbage in, garbage out”? Deze vindt u niet op rommelmarken bij “oma’s tegeltjeswijsheden”, maar het komt voort uit de wereld van informatie technologie: als er rommel in een systeem gaat, komt er ook rommel uit. Dat geldt natuurlijk ook voor havengeldberekeningen. Komt er rommel aan meetgegevens binnen, hoe kan een systeem dan een zinnig bedrag innen?

Om zorgvuldig te kunnen plannen, een betrouwbare havengeldberekening uit te voeren en te controleren aan welke wetgeving een schip moet voldoen, zijn uw ogen gericht op ShipLogic, want anders las u deze blog niet. ShipLogic ondersteunt u bij deze taken, en daarbij is het van belang dat gegevens van schepen correct zijn.

Er zijn diverse bronnen voor scheepsgegevens, waarbij de kwaliteit, omvang en commercieel model sterk variëren. Zo zijn wij in gesprek met bijvoorbeeld SAB Maritime Services B.V. voor de binnenvaart: kwalitatief goede gegevens, maar u betaalt per opvraging. AIS omvat de wereldvloot, u betaalt geen kosten voor de data, maar we weten allemaal dat de kwaliteit daarvan niet optimaal en volledig is. En, er is een Europees registratiesysteem voor schepen, maar dit omvat een selectieve groep schepen. Voor zeeschepen is Dirkzwager natuurlijk een begrip, maar die gegevens zijn ook niet gratis. En zo zijn er meerdere leveranciers, elk met hun eigen voor- en nadelen. Naast al die bronnen vergaart u zelf natuurlijk ook informatie, omdat u de schippers spreekt, de afmetingen van schepen afleest en/of de meetbrief inziet. Ziet u door de bomen het bos nog?

In ShipLogic hebben we dit voor u opgelost. (1) per haven worden de scheepgegevens opgeslagen zodat gegevens niet spontaan wijzigen zonder dat u het weet. (2) indien een schip uw haven voor het eerst aandoet, bepaalt u zelf de bron voor de gegevens. U kiest een openbare of betaalde bron en vervolgens wordt dit opgeslagen voor uw gebruikers binnen uw haven. Of, u wacht tot het schip binnen is, vraagt de meetbrief op en voert het zelf in. (3) u kunt op ieder moment uw gegevens vergelijken met externe bronnen en de gegevens vanuit een bron overnemen naar uw gegevens.

Zo wordt “garbage” voorkomen en klopt uw havengeldberekening altijd. Meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op.

Divan Linnow
Software Engineer

20-01-2021

Maak direct een afspraak

ShipLogic