Wij plaatsen cookies om onze website optimaal te laten functioneren en prestaties te meten. Door deze website te gebruiken geef je akkoord op deze cookies.
Port of Den Helder maakt sinds begin 2023 enthousiast gebruik van ShipLogic. Het ShipLogic Port Management System biedt tal van voordelen voor de afhandeling van de scheepvaart, ondersteunt offshore-activiteiten en optimaliseert de interne organisatie van de haven — zoals toegelicht door drie direct betrokkenen. “We hebben nu veel beter grip op het gehele havenproces.”
Alles in één systeem
Havenmeester Ary Rijke: “Het grote voordeel van ShipLogic voor onze klanten – de scheepsagenten – is dat het een directe koppeling biedt met Portbase, het nationale Port Community System. Zij kunnen nu zowel scheeps- als douane-aangiftes indienen via één enkel systeem. Dat bespaart hen veel werk.
Een belangrijk voordeel van ShipLogic voor mij en mijn medewerkers is het grafische inzicht in onze haven. De digitale kaart toont ons de exacte ligplaats van elk schip. Daarnaast hebben we altijd eenvoudig toegang tot alle scheepsgerelateerde informatie, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen aan boord. Als havenautoriteit gebruiken we ShipLogic nu ook om meldingen direct in te dienen bij het Maritime Single Window en kunnen we eenvoudig voldoen aan onze ISPS-verplichtingen.”
Snelle implementatie
Applicatiebeheerder Simon Slot: “We hadden slechts drie maanden nodig om over te stappen op het port management systeem van ShipLogic. De implementatie verliep zeer vlot. Natuurlijk hebben we vooraf ook andere systemen overwogen, maar ShipLogic bleek de beste keuze.
Het systeem is bij uitstek geschikt voor een haven met openbare kades, zoals Den Helder.
Natuurlijk hadden onze havenmedewerkers even tijd nodig om aan ShipLogic te wennen.
De grafische opzet maakt het systeem behoorlijk anders dan ons vorige portaal – het is zeer gebruiksvriendelijk en het ShipLogic-team werkt voortdurend aan verdere verbeteringen. Bovendien staan ze erg open voor de wensen van klanten. Het is een zeer deskundige groep mensen met wie we altijd gemakkelijk kunnen communiceren.”
Eenvoudige facturatie
Teamleider financiële administratie Saskia van Zon: “Met het nieuwe systeem wilden we het heffen van havengelden voor alle betrokken partijen zo eenvoudig mogelijk maken. En dat is ons zeker gelukt. Onze havenmedewerkers stellen de facturen op in ShipLogic. Wij voeren hier op de financiële administratie een controle uit. Als alles klopt, keuren we de factuur goed, waarna deze automatisch vanuit ShipLogic wordt verzonden.
Alles is een stuk minder arbeidsintensief dan in ons vorige systeem, met aanzienlijk minder stappen.
Het systeem genereert ook maandelijks rapportages voor ons; bijvoorbeeld over het aantal scheepsbezoeken, tot op het niveau van de ligplaats.”
Port of Den Helder
De haven van Den Helder bedient de olie-, gas- en hernieuwbare-energiesector en is een strategisch gelegen logistieke servicehub voor de offshore-industrie in de zuidelijke Noordzee.
Vanuit Den Helder worden de operatie- en onderhoudsactiviteiten voor meer dan 100 gas-, olie- en serviceplatforms op de Noordzee en offshore windactiviteiten ondersteund en gemobiliseerd.
Den Helder verwerkt ongeveer 3.000 scheepsbezoeken per jaar. De haven beschikt in totaal over 7,5 kilometer kade, waarvan 800 meter geschikt is voor zeevaart.
Bel 085 - 051 60 54 of mail info@shiplogic.nl