Geen shortcuts!

Wat doe je als een schip in de haven ligt en het nieuwe tarief gaat in? Of, het schip verandert van debiteur? Of, er moet tussentijds gefactureerd worden? Er zijn havens die om dergelijke redenen een nieuw bezoek aanmaken. Dat klopt natuurlijk niet echt, maar ja, het kan niet anders, en wat maakt het nou eigenlijk uit.... Toch..?

Het lijkt een prima pragmatische oplossing: sluit gewoon het vorige bezoek en maak een nieuwe aan. Het nieuwe tarief kan dan gekoppeld worden, nieuwe eigenaar of debiteur wordt toegewezen, en de actuele bezoekredenen worden opgegeven. Ook handig bij wijziging in wetgeving, wat bij zeeschepen eens in de paar jaar actueel is.

Echter, er zijn 3 redenen waarom dit geen goed idee is:

  1. Betrouwbare rapportages en Business Intelligence worden steeds belangrijker voor havens. Managers en beleidsmakers willen informatie als basis voor beslissingen, en overheidsinstanties zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) rekenen op representatieve informatie. Met elk bezoek dat extra aangemaakt wordt, wordt de informatie minder en minder betrouwbaar.
  2. Een havenmanagementsysteem is geen opzichzelfstaand systeem meer. Er zijn koppelingen naar bijvoorbeeld overheidsinstanties (Single Window), openbare publicaties van aankomst- en vertrektijden en koppelingen met systemen van bijvoorbeeld schippers en rederijen. Met elk bezoek dat extra aangemaakt wordt, wordt er feitelijk verkeerde informatie verspreid.
  3. De registratie van scheepsbezoeken wordt vertroebeld en verliest transparantie. Zoekresultaten van scheepsbezoeken leveren meer bezoeken op dan er in werkelijkheid hebben plaatsgevonden. Met elk bezoek dat extra aangemaakt wordt, worden schermen daardoor gevuld met onnodige regels.  

Bij de bouw van ShipLogic hebben we dergelijke functionele shortcuts echter niet genomen. Ik beloof u dat er in ShipLogic maar 2 redenen zijn om een scheepsbezoek aan te maken: er is een schip de haven binnengekomen óf het schip is gebouwd in de haven. Hoe vaak u de tarieven ook wijzigt, het eigenaarschap overdraagt of wetgeving aanpast, al die wijzigingen blijven binnen hetzelfde bezoek. Zo blijven rapportages betrouwbaar, berichten naar derden conform de werkelijkheid én het systeem overzichtelijk!

Meer weten? Stuur een berichtje via de chat of vul het contactformulier in.

Wilco Vahrmeijer, Product- en domeinspecialist

11-03-2021

Need more information?

Call +31 85 - 051 60 54 or send an email to info@shiplogic.nl