Yes We Can!

ShipLogic meet afmetingen met drone

Yes We Can! De gevleugelde slogan van Barack Obama, waarmee hij inmiddels al weer jaren geleden heel Amerika inspireerde. Is dat ook nog een beetje van toepassing in Europa, of kunnen we hier nog wel wat inspiratie gebruiken? En wat heeft dat te maken met Innovatie en ShipLogic?

Laatst sprak ik iemand die lobbyist is bij de overheid voor de binnenvaart sector. Het gesprek ging over innovatie bij de overheid, bij ons en welke ideëen wij zoal voor ShipLogic in petto hebben. Als onderdeel van mijn betoog pleitte ik voor meer openheid, meer samenwerking en minder wantrouwen vanuit de overheid naar bedrijven zoals het onze, en voor meer ruimte voor innovatie in het algemeen. In het afgelopen jaar strandde namelijk één van onze ideëen want: "mag niet". Wat is het geval?

In ShipLogic willen we weten wat de afmetingen van een schip zijn, en waar de AIS-transponder zich op een schip bevindt. Via die transponder wordt doorgegeven waar het schip precies is, en wat zijn afmetingen zijn. Maar: dat klopt niet altijd, en dat leidt soms tot schepen die zich schijnbaar op de kade hebben geparkeerd. Dat kun je eenvoudig corrigeren, maar liefst wil je dat automatisch doen. Nu gebruikt ShipLogic geofencing om schepen te detecteren, en ons idee was: stuur bij detectie van een schip automatisch een drone de lucht in, en bepaal met hulp van kunstmatige intelligentie het type schip, de afmetingen en de gecorrigeerde transponder positie. Zo kan op geavanceerde wijze de kwaliteit van de schependatabase drastisch worden verbeterd, en het is nog leuk om te doen ook! Bovendien: dat kunnen wij. So far, so good zou je zeggen.

Nou, forget it. Want sinds 1 januari dit jaar is het verboden om met drones autonoom te vliegen. Dááág innovatief idee!

Hoe gaat zoiets eigenlijk in Amerika? Nou, daar zijn bijvoorbeeld mensen die een F16 hebben nagebouwd op schaal. Met een échte straalmotor wel te verstaan. En niet zoals het kleine speelgoed dat je hier in het wild ziet. Nee, deze is een meter of 4 lang. Hup! De lucht in met dat ding. Of de mensen van SpaceX, die raketten volledig autonoom weer laten landen als ze net hun lading de ruimte in hebben geschoten, ook ooit begonnen als een krankzinnig idee. Yes We Can!

En hier kun je niet eens een drone van de MediaMarkt automatisch de lucht in sturen zonder dat je ernstige problemen met instanties krijgt. Yes We Can? No Way!

Is het ons calvinisme dat ons verbiedt om meer dan alleen maar 'gewoon, dan is het al gek genoeg' te doen? Hebben wij geen creativiteit? Ik geloof er niets van. Er is in Europa minstens net zo veel brainpower als in Amerika. Maar waarom leidt innovatie bij ons in Europa toch veel minder vaak tot wereldwijd succes? En is het toeval dat bedrijven als Google, Microsoft, Apple, Facebook, Twitter en noem maar op in Amerika zijn ontstaan, wereldwijd succes boeken, en er in heel Europa eigenlijk geen noemenswaardige alternatieven te vinden zijn? Ik denk het niet.

Natuurlijk is mijn voorbeeld enigzins gechargeerd om een punt te maken. Ook in Amerika zijn er regels waar je aan moet voldoen. Maar: het kan daar kennelijk wel veel makkelijker, terwijl hier dingen om allerlei redenen al snel onmogelijk zijn. Dat is een belangrijk verschil.

Zou het niet mooi zijn als we minder krampachtige regels hadden; en bij het opstellen ervan minder denken in termen van problemen, nadelen en restricties, en in plaats daarvan meer in mogelijkheden, voordelen en vertrouwen? Wat mij betreft wel! Yes We Can!

Gelukkig betekent dit niet dat we ShipLogic niet verder kunnen innoveren. Want we hebben mooie ideëen op de plank liggen die we willen uitvoeren. Het eerste idee dat inmiddels ingebouwd is, is een nieuwe unieke grafische ligplaatsplanning, historie en actueel overzicht in één!  Maar daarover meer in een andere blog.

Manfred Suttorp, Directeur Software Foundry & ShipLogic Relatiemanager

28-01-2021

Maak direct een afspraak